-
SPOMENIK DOMOVINI - KONCEPT
U nastanku koncepta razmatrani su urbanistički, arhitektonski i simbolički aspekti s obzirom na locus (mjesto), urbani kontekst, arhitektonski identitet sredine i dominantnu simboličku važnost spomenika. Svi ti elementi međusobno se uvjetuju te određuju formu i položaj spomenika.
Širi je kontekst prostor centralnog područja Trnja između Miramarske i Držićeve ulice, namijenjen u modernističkoj urbanističkoj osnovi 1936.-38. središtu Zagreba dvadesetog stoljeća. Glavni motiv te osnove, veliku reprezentativnu osovinu u nastavku istočnog kraka povijesne Zelene potkove (trgova N. Š. Zrinskoga, J. J. Strossmayera i kralja Tomislava), preuzimaju svi kasniji urbanistički planovi (generalni, detaljni), a razrađuje niz studija koje se bave centralnim područjem Trnja, odnosno Velike osovine. I centralno područje Trnja i Velika osovina do danas su ostali nedovršenima. Jedini je javni prostor Trg S. Radića – dijelom parkiralište, dijelom zelena površina s dvije frekventirane prometnice s obje strane, na kojoj se predviđa Spomenik Domovini. Taj oblikovno nepovezan i neoblikovan prostor ni po čemu nema karakter trga, iako se naziva trgom, no sadrži najveći potencijal. Najprije da doista postane trgom, a drugo da se tu oformi važna, ishodišna sekvenca Velike osovine. Njezina središnja, također nedovršena sekvenca nazire se južno od Ulice grada Vukovara, duž Ulice Hrvatske bratske zajednice sa monumentalnom zgradom Sveučlilište i nacionalne knjižnice te središnjim hortikulturno uređenim potezom sa slijedom fontana.
Upravo zbog potonjega u koncept je uključen prostor sjeverno od zone zahvata, neposredno južno od Glavnog kolovora kao potencijalni početak Velike osovine, iako se rješenje striktno svodi na prostor zadan programom natječaja za spomenik. Točnije, upozorava se na njega i predlaže čišćenje od relikata nekadašnje industrijske zone...
...Spomenik je prvenstvo namijenjen memorijalnoj svrsi, a svojim artikulacijom i prostranošću osigurava različito formatirane ceremonije, veći ili manji broj osoba delegacija, ali i različite manisfetacije i priredbe. No osim te planirane namjene, može se zamisliti kao prostor kraćeg ili dužeg boraka ili zadržavanja, koji pruža i druge senzacije. Svojom artikulacijom i objektima neupitno inaugira veliko i monumentalno mjerilo, primjereno glavnom javnom prostoru metropolskog središta Zagreba. Bude li realiziran, morat će izazvati transformaciju parkirališta u profani, društveni prostor, koji bi morao korespondirati sa memorijalnom sekvencom i činiti s njim velik jedinstveni trg, za koji predlažemo novo ime: TRG REPUBLIKE.
-
Spomenik se sastoji od dva objekta: Zida boli, Oltara-menze i Portala-paviljona, koji zajedno čine mjesto oficijelnog, protokolom reguliranog ceremonijala odavanja počasti. Od sjevera prema jugu, unutar projektirane kasete, redaju se Oltar i Portal – potonji su povezani u cjelinu opločenom platformom te Zid boli – u odmjerenoj distanci od njih. Važna je uloga povjerena zelenilu: zidu od guste živice šimšira koji bočno uokviruju kompoziciju te mirnim površinama travnjaka. Diskretno je uključen i motiv vode, koji koresponira s vodenim parterom parkovnog poteza u sredini Ulice Hrvatske bratske zajednice, ali ne konkurira s njime.
-
dizajn stakla: Jeronim Tišljar
ZID SVJETLOSTI inspiranim je auteničnim Zidom boli, nastalim tijekom Domovinskog rata i srušenim 1993., koji se sastojao od 13.600 crvenih i crnih opeka s imenima poginulih branitelja – u ime memorije i štovanja njegovih anonimnih autora, a ovdje je postuliran kao središnji hrvatski spomenik žrtvama rata i pobjedi, odnosno hrvatskoj državi, kao njihovom rezultatu i ostvarenju. Oblikovan od prozirnih opeka od visoko vrijednog stakla, Zid boli simbolizira SVJETLO, koje spaja prošlost – smisao i veličinu ŽRTVE, te budućnost – društva i države, omogućene žrtvom i POBJEDOM. Simboliku svjetla upotpunjuje i potencira simbolika vode: na površinama vodenih poteza osim transparentnog monolita zrcali se i nebo, u svim svojim promjenama tijekom dana. Simbolički voda upućuje na jasnoću i bistrinu, koje su u nekim tradicijama dominantni motiv Neba, a ovdje se postuliraju kao pročišćena Ideja. Drugim riječima, Zid bili sadrži univerzalnu i svevremensku poruku HUMANOSTI, NADE I OPTIMIZMA.